Uusi matkalaki parantaa matkustajan oikeuksia virhetilanteissa

Uusi matkalaki turvaa matkustajan oikeuksia

Matkaehtojen säännöt muuttuivat heinäkuun alussa, kun uusi matkapakettilaki astui voimaan. Uusi laki parantaa matkustajan oikeuksia virhetilanteissa. Uutta on esimerkiksi matkustajan oikeus saada korvaus matka- tai lomanautinnon menettämisestä.

Nautinnon menettäminen voi tulla korvattavaksi esimerkiksi silloin, kun matkustaja sairastuu vakavasti matkapakettiin sisältyneen ruokatarjoilun vuoksi. Nautinnon menettämisen korvaaminen edellyttää kuitenkin sitä, että matkapalvelujen suorittamisessa on ilmennyt merkittävä ongelma.

Matkan myyjä vastaa matkajärjestelyjen toimivuudesta

Jatkossa pakettimatkojen järjestäjiksi luetaan matkatoimistojen lisäksi yrittäjät, jotka tarjoavat useampia matkapalveluja. Matkapaketiksi matka katsotaan, kun asiakas ostaa vähintään kaksi tuotetta samasta paikasta samalla laskulla, esimerkiksi lento + hotelli tai konserttilippu + hotelli. Jotta matka katsotaan matkapaketiksi, on siihen sisällyttävä yöpyminen.

Matkapaketiksi myös luetaan, jos asiakas ostaa matkan kahdelta eri yritykseltä ja matkustajan nimi, maksutiedot ja sähköpostiosoite siirtyvät palveluntarjoajalta toiselle.

Matkan myyjä on vastuussa siitä, että matkajärjestelyt toimivat. Matkapaketin ostaja voi hakea korvausta matkan myyjältä, mikäli ilmenee matkanjärjestäjästä johtuvia merkittäviä ongelmia. Tällaisia ovat esimerkiksi matkan huomattava viivästyminen, sovittua huonompi hotelli tai matkapakettiin kuuluvan retken peruuntuminen.

Jos matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, matkustajalla on uuden lain mukaan pääpiirteissään samat oikeudet kuin nykyisin eli tapauksen mukaan oikeus saada virhe korjatuksi, oikeus hinnanalennukseen, oikeus purkaa sopimus ja oikeus vahingonkorvaukseen.

Uuden lain myötä matkustajalle on myös annettava entistä yksityiskohtaisempaa tietoa mm. matkustajan lakiin perustuvista oikeuksista.

Muutoksia matkan peruutukseen

Jatkossa matkustaja voi perua matkan mistä syystä tahansa ja koska tahansa, mutta hän joutuu maksamaan peruutuskorvauksen. Korvauksen suuruus määräytyy matkan peruuttamisesta aiheutuneista kustannuksista.

Uuden lain puitteissa sairastuminen katsotaan samanlaiseksi syyksi kuin muutkin peruuttamissyyt. Jos siis sairastumisen vuoksi ei voi lähteäkään matkalle, joutuu todennäköisesti maksamaan korvausmaksun.

Matkustajalla on oikeus perua matka ilman peruutusmaksua, jos matkanjärjestäjä tekee merkittäviä muutoksia sopimukseen tai matkapaketin hinta nousee yli 8 %. Mikäli matkakohteessa tai sen läheisyydessä on poikkeuksellinen olotila, esimerkiksi tulivuoren purkautuminen, matkan voi perua ilman maksua.

Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Iltalehti

Täytä lainahakemus Etua.fi-sivustollamme ja hanki rahoitus unelmamatkaasi varten!