FAQ

Onko Etuan palvelun käyttäminen kuluttajalle maksuton?

Kyllä, palvelu on kuluttajalle ilmainen.

Miksi käyttäisin mieluummin Etuan kuin lainantarjoajien omia hakulomakkeita?

Etua.fi palvelua käyttämällä säästät aikaa ja rahaa. Täytä yksi hakemus, saat monta tarjousta. Sinun ei siis tarvitse täyttää samoja tietoja jokaisen lainantarjoajan hakulomakkeelle erikseen vaan yksi lomake riittää. Laaja kumppaniverkostomme auttaa sinua saamaan parhaat lainatarjoukset helposti ja nopeasti.

Minkä hintaista kulutusluottoa tai asuntolainaa Etuan palvelun kautta voi saada?

Etua kautta haettavien kulutusluottojen korot perustuvat kumppaneiden eli lainantarjoajien hinnoitteluun. Kulutusluottojen korot vaihtelevat lainan määrän ja asiakkaan maksukyvyn mukaan. Etuan kautta kuluttaja saa
useita tarjouksia, joista hän voi valita itselleen sopivimman.

Kuka voi hakea lainaa Etuan palvelun kautta?

Etuan palvelun kautta voi hakea kuka tahansa Suomessa pysyvästi asuva täysi-ikäinen henkilö, jolla on säännölliset kuukausitulot eikä maksuhäiriömerkintöjä Suomen Asiakastiedon luottotietorekisterissä.

Kuinka suuret kuukausikustannukset lainassani on?

Kuukausikustannukset vaihtelevat lainantarjoajien ja erilaisten tuotteiden perusteella. Yleensä kulutusluotoissa maksetaan kuukausierää, joka muodostuu korosta, lyhennyksestä ja tilinhoitomaksusta.

Onko Etuan palveluun turvallista syöttää henkilötunnus ja muut henkilökohtaiset tiedot?

Kyllä, ehdottoman turvallista. Etuan palvelun rakentamisessa on kiinnitetty erittäin suuri huomio tietoturvaan ja asiakkaiden tietojen suojaamiseen. Kaikki hakemuslomakkeemme ovat SSL-suojatut. Suojatun yhteyden huomaat internetpalvelun osoiterivillä kirjainsarjasta https://. SSL-suojausta käyttävät myös esimerkiksi viranomaiset yhteys- sekä asiointitietolomakkeissaan. SSL-suojauksen avulla palveluntarjoaja parantaa käyttäjän tietosuojaa.

Lainahakemuksen tietoja käytetään ainoastaan luottopäätöksen tekemiseen.


Voiko palvelua käyttää ilman henkilötunnusta?

Ei voi. Kaikki pankit ja rahoitusyhtiöt tarvitsevat henkilötunnuksen ja muut yksilöivät tiedot lainanhakijasta luotonmyöntöprosessiinsa. Henkilötunnus on välttämätön asiakkaan tunnistamisessa. Pankkeja ja rahoitusyhtiötä valvova Rahoitustarkastus vaatii, että ennen jokaista asiakassuhteen alkamista asiakkaan henkilöllisyys on todettava.

Voiko Etuan palvelun kautta hakea lainaa, jos on maksuhäiriömerkintä?

Ei voi.

Kuinka monta lainatarjousta voi saada yhdellä hakemuksella?

Saatujen tarjousten määrä riippuu monesta tekijästä: haettavan lainan määrä ja hankijan antamat tiedot. Välitämme hakemuksen aina mahdollisimman monelle yhteistyökumppanille hakemuksille asetettujen kriteerien mukaisesti. Näin saat mahdollisimman paljon etua.

Voinko jäädä kokonaan ilman lainatarjousta?

Pyrimme aina välittämään lainahakemukset kumppaneillemme. Voi kuitenkin olla mahdollista, että lainapalvelu ei välitä lainahakemusta eteenpäin pankkiin tai rahoitusyhtiöön. Tämä johtuu siitä, että yhteistyökumppanimme ovat asettaneet välitettäville hakemuksille kriteereitä, jotka eivät täyty.

Mitä tarkoittaa rinnakkaishakija tai yhteisvastuullinen lainanhakija?

Lainan voi hakea yksin tai yhdessä samassa taloudessa asuvan henkilön kanssa. Yhteisvastuullinen lainanhakija tai rinnakkaishakija ovat samanarvoisessa asemassa suhteessa haettuun lainaan eli vastaavat yhdessä velasta ja sen takaisinmaksusta.

Miten täytän lainahakemuksen?

Tutustu ohjeisiin ja aloita vaikka lainalaskurista, toki voit klikata suoraan hakemuslomakkeeseenkin. Kun olet päättänyt lainan määrän, takaisinmaksuajan ja kuukausierän suuruuden, siirry hakemuslomakkeeseen. Täytä kaikki tiedot, tarkista ja lähetä hakemus. Hakemuksen täyttäminen on helppoa ja nopeaa. Sitten voit jäädä odottamaan tarjouksia.

Jos tarvitsen apua hakemuksen täyttämisessä, mihin voin ottaa yhteyttä?

Voit lähettää asiakaspalveluumme sähköpostia, niin otamme sinuun mahdollisimman pian yhteyttä. Yhteystietomme löytyvät kohdasta ”Asiakaspalvelu”.

Mitä tarkistuksia lainahakemukselle tehdään?

Teemme tiettyjä perustarkistuksia, kuten saatamme laskea tulojen ja velan määrän suhteen. Lisäksi saatamme tarkistaa luottotiedot Suomen Asiakastiedon luottotietorekisteristä, osoitetiedot Väestörekisterikeskuksesta sekä puhelinnumeron Numeronetistä.

Kuinka suuren lainan voin hakea?

Arvioi mahdollisimman tarkasti sekä lainantarpeesi että takaisinmaksukykysi. Takaisinmaksukyvyllä tarkoitetaan sitä, kun nettokuukausituloista on vähennetty kaikki normaalit kuukausittaiset menot, jäljelle jäävällä osuudella tulisi selviytyä lainanlyhennyksestä. Taloutta ei kannata vetää liian tiukalle, vaan on hyvä aina jättää pelivaraa odottamattomien menojen varalle. Myös lainantarjoajien tuotteissa on eroja. Toisilla kumppaneillamme on tarjota suurempia lainoja pitkillä takaisinmaksuajoilla ja toisilla pienempiä. Monesti kuukausierä saattaa suuremmissakin lainoissa olla kohtuullinen juuri pitkä maksuajan vuoksi.

Miten Etuan palvelu toimii?

Etuan palvelua on erittäin helppo ja nopea käyttää:

1. Valitse sopiva lainan määrä ja kuukausierä.

2. Täytä hakemuslomake.

3. Lähetä hakemuslomake ja jää odottamaan parasta tarjousta. Tarjoukset saat yleensä seuraavan arkipäivän aikana.

Saat sähköpostiisi vastauksen niistä lainantarjoajista, jotka olemme sinulle valinneet. Lainantarjoajat ottavat sinuun yhteyttä tarjouksen muodossa.

Miksi etua.fi:n kaltaista palvelua ei ole ollut aikaisemmin Suomessa?

Lainamarkkina on kasvanut viime vuosina myös Suomessa. Markkinoille on tullut sekä uusia vähittäispankkeja että rahoitusyhtiöitä, ja niiden myötä lukemattomia eri lainatuotteita. Lainantarjoajien ja lainatuotteiden määrän lisääntyminen antaa kuluttajille yhä enemmän valinnanvaraa. Tänä päivänä Internet tarjoaa helpon ja nopean tavan vertailla ja hakea lainatuotteita. Etua.fi palvelussa vertailu on kuluttajalle kaikkein helpointa ja kustannustehokkainta. Etua hankkii kuluttajalle yhdellä lainahakemuksella mahdollisimman monta lainatarjousta, josta hän voi itse valita parhaimman.

Mikä on Suomen Asiakastiedon ylläpitämä tekninen kyselyjärjestelmä?

Luottohakemuksen yhteydessä pyydämme suostumustasi kerätä ja käsitellä muilta luotonantajilta saatavia tietoja aikaisemmista luotoistasi luottohakemuksen käsittelyä varten. Tietoja kysytään Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämän Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän avulla.

Etua ei käsittele tietoja muista luotoistasi vaan ainoastaan välittää suostumuksesi lainahakemuksen mukana. Järjestelmästä saatavia tietoja käsittelevät ainoastaan etua.fi-palvelussa mukana olevat rahoitusyhtiöt. Käsiteltävät tiedot koskevat luottoja ja niiden hoitamista.

Tietoja kerätään vain luottohakemuksen käsittelyä varten ja luottohakemuksen yhteydessä kerättyjä tietoja ei luovuta ulkopuolisille ilman lain mukaista velvoitetta. Viranomaisilla voi olla pääsy näihin tietoihin omassa toiminnassaan.

Mikäli luotto myönnetään, tiedot säilytetään viiden vuoden ajan siitä, kun luotto on kokonaisuudessaan erääntynyt maksettavaksi, ellei laissa säädetä velvollisuutta säilyttää niitä tätä pidempään. Mikäli luottoa ei myönnetä, tiedot poistetaan kahden vuoden kuluttua luottohakemuksen tekemisestä.

Tiedot luovutetaan Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämän Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän kautta. Luotonhakijalla on oikeus tarkastaa mille tahoille ja mitä tietoja Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän kautta on luovutettu. Tarkistusoikeuden toteuttaa Suomen Asiakastieto Oy.

Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämään Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmään kuuluvat seuraavat yhtiöt: Aasa Oy, AA-Yleislaina OÜ, Suomen sivuliike, Bigbank AS, Cashbuddy Oy, Collector Credit Ab, DFC Nordic Oyj, Euroloan Consumer Finance Oyj, Ferratum Finland Oy, Finaref Oy, Folkefinans AS, Suomen sivuliike, Ikano Bank AB (publ), Finland filial, J.W. Yhtiöt Oy, Lainaamo Oy, Luoteen Sirtox Oy, My Lender Oy, NDN – Yhtiö Oy, Oy Netford Capital Ltd, OPR-Vakuus Oy, Santander Consumer Finance Oy, Svea Ekonomi AB, Filial i Finland, Tact Finance Oy, Top Finance Oy, WHT-Yhtiöt Oy Lisätietoja Asiakastiedon sivuilta