Näin pidät pintasi ovelta ovelle kiertävien remonttimyyjien kanssa

Remontti, kilpailuta remontti, saneerausOvelta ovelle kiertävät sinnikkäät kotimyyjät tyrkyttävät kuluttajille yhä kalliimpia kodin remontteja. Kotimyynnille on tyypillistä jopa yli kaksinkertainen hintataso käypään verrattuna, ja kauppaa hierotaan joskus hyvin hatarilla perusteilla, varoittaa Motiva Oy tiedotteessaan.

Kuluttajan edun mukaista on selvittää remonttitarpeet asiantuntijan avulla ja pyytää vertailukelpoiset tarjoukset usealta yritykseltä. Mitä paremmin ymmärtää oman kodin tekniikkaa, sen varmemmin välttää hutiostokset.

Energianeuvojat saavat säännöllisesti yhteydenottoja hämmentyneiltä kuluttajilta tai kotimyyntisopimuksen solmineiden ikäihmisten omaisilta.

– Tarpeettomia remontteja on myyty esimerkiksi epämääräisiin viranomaismääräyksiin tai putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon vedoten. Aurinkosähköjärjestelmiä myydään ylimitoitettuina ja veloitetaan täysin tarpeettomista viranomaisluvista. Silmämääräisesti esittely- tai myyntitilanteessa tehty kuntoarvio tai hätäisesti laadittu laitteiston mitoitus ovat epäluotettavia, eikä sellaisten perusteella pidä remontteja ja järjestelmiä tilata, neuvoo Satakunnan energianeuvoja Marjo Kekki tiedotteessa.

Varmista remontin tarpeellisuus ja hinta usealta taholta

Energianeuvojien saamien yhteydenottojen perusteella kotimyynnille on tyypillistä jopa yli kaksinkertainen hintataso käypään verrattuna, suullisesti esitetyt kyseenalaiset myyntiargumentit sekä kiire saada asiakkaan allekirjoitus paperiin.

– Vähintä, mitä kuluttajan kannattaa kotimyyntitilanteessa tehdä, on vaatia kaikki tiedot kirjallisina sekä nukkua rauhassa ainakin yhden yön yli ennen kuin kirjoittaa mihinkään nimeään. Jos ei ole täysin varma tarjotun työn tarpeellisuudesta, hintatasosta tai tarjottavasta laitteistosta, kannattaa asiaa selvittää luotettavan asiantuntijan tai edes toisen samanlaista remonttia tai järjestelmää toimittavan yrityksen kanssa ennen tilauksen tekemistä, Kekki kehottaa.

Kotimyyntiä vauhditetaan joskus rahoitusratkaisuilla, jotka ovat kustannuksiltaan tavanomaista pankkirahoitusta kalliimpia. Myös suuret ennakkomaksut ja etupainotteiset maksuerät huolettavat energianeuvojaa. Viimeistä maksuerää ei Kekin mielestä pitäisi maksaa, ellei urakka ole viimeistelty molempia osapuolia tyydyttävästi.

Neuvot remonttien kotimyyntitilanteisiin

1. Älä koskaan päätä kauppaa heti, nuku ainakin yön yli. Jos myyjä painostaa, älä tee kauppaa!

2. Älä allekirjoita mitään, ellet ole tehnyt ostopäätöstä. Tarjousta ei tarvitse allekirjoittaa.

3. Asioi vain sellaisten myyjien kanssa, jotka jättävät tutustuttavaksi kirjallisen tarjouksen tarpeellisine liitetietoineen urakasta, järjestelmästä, takuista ja urakan aikataulusta. Myös maksuehdot ja muut rahoitusjärjestelyihin liittyvät dokumentit on syytä tarkistaa. Pyydä tarvittaessa apua luotetulta henkilöltä.

4. Selvitä yrityksen taustat, etsi suosituksia ja tutustu referenssikohteisiin.

5. Jos päädyt sopimukseen, vaadi kirjallisena kaikki yksityiskohtia myöten. Älä luota suullisesti sovittuihin lupauksiin.

6. Kuluttajalla tulee olla ainakin 14 pv maksuaikaa kunkin maksuerän kohdalla ja viimeistä maksuerää ei pidä maksaa ennen kuin urakka on hyväksyttävästi valmis.


Remonttirahat hakusessa?
Vertaa lainat Etua.fi-lainapalvelussa.

 

Lähde: Motiva