Vaihtoehdot vähissä? Joukkorahoitus voi auttaa!

|
Joukkorahoitus on rahoituksen muoto, jossa sijoittajat voivat rahoittaa yritystä pienillä rahasummilla.

Joukkorahoitus on yrityksen vaihtoehtoinen rahoituksen muoto, jossa yksityishenkilöt ja yritykset voivat rahoittaa yritystä pienillä rahasummilla. Joukkorahoitus on usein yrityksen täydentävää rahoitusta esimerkiksi yrityksen hankkeisiin ja investointeihin. Lue lisää joukkorahoituksesta yritykselle tästä. 

Joukkorahoitus on viime vuosina Suomessa yleistynyt yritysten rahoituskeino, jossa rahoitusta kerätään useilta sijoittajilta julkisesti verkossa. Näin erityisesti nuorilla ja kasvavilla yrityksillä on mahdollisuus saada toimintaansa täydentävää rahoitusta, jota muutoin voi olla hankala saada.

Mikä on joukkorahoitus – joukkorahoitus yritykselle

Joukkorahoitus (crowdfunding) tarkoittaa, että yritys hakee rahoitusta suurelta joukolta sijoittajia. Nämä sijoittajat voivat olla yksittäisiä henkilöitä tai yrityksiä, jotka sijoittavat pieniä rahasummia yrityksen kasvun ja kehittämisen tarpeisiin, kuten erilaisiin hankkeisiin, investointeihin ja käyttöpääoman saamiseen.

Joukkorahoituksessa pääomaa hakeva yritys asettaa tavoitteen eli summan, jolla yrityksen hanke rahoitetaan. Tavallisesti yritys rahoittaa joukkorahoituksen avulla vain tietyn osuuden isommasta hankkeesta. Tätä pääomaa kerätään tietyn ajan puitteissa julkisesti joukkorahoitukseen erikoistuneen nettialustan välityksellä.

Joukkorahoituksen hyvät ja huonot puolet

Joukkorahoitus yritykselle on täydentävä rahoitusmuoto erityisesti aloitteleville ja kasvaville yrityksille, joille rahoituksen saanti voi muuten olla haasteellista. Samalla yritys voi saada lisätietoa markkinoista, uusia ideoita ja laajempaa näkyvyyttä toiminnalleen. Joukkorahoitus ei ole myöskään sidottu maantieteellisiin rajoihin eli rahoitusta voi hakea kaikkialta Suomesta tai vaikka toiselta puolelta maailmaa.

Toisaalta joukkorahoitus ei ole varma tai nopea keino saada rahoitusta yrityksen kasvuun ja kehittämiseen. Se vaatii sitoutumista hankkeeseen ja hyvää viestintää. Liikeidean julkistaminen altistaa myös ideavarkaudelle.

Joukkorahoituksen muodot

Joukkorahoitus jaetaan eri muotoihin sen mukaan, millaista vastinetta rahoituksen hakija tarjoaa sijoitetulle pääomalle.

Tällä hetkellä Suomessa olevat joukkorahoitusmuodot ovat:
– sijoitusmuotoinen (osake- tai joukkovelkakirjamuotoinen)
– lainamuotoinen (laina yritykselle)
– hyödyke- ja vastikepohjainen joukkorahoitus (palkinto, ennakkotilaus, rahoitettavan yhtiön tuote esim. kirja, kulttuurielämys)
– vertaislainaaminen
– lahjoitusmuotoinen (hyväntekeväisyys, yhdistys/säätiö).

Joukkorahoitus Suomessa on säädeltyä. Joukkorahoituslaki astui voimaan syyskuussa 2016 ja sitä sovelletaan laina- ja sijoitusmuotoiseen joukkorahoitukseen. Finanssivalvonta valvoo joukkorahoituksen välitystä, jossa yritys kerää joko oman tai vieraan pääoman ehtoista rahoitusta yrityksen elinkeinotoiminnan rahoittamiseksi.

Joukkorahoitus Suomessa

Joukkorahoitus Suomessa on edelleen pienimuotoista toimintaa, vaikka se on viime vuosina yleistynyt. Suomen Pankin mukaan suomalaisten yritysten saama joukkorahoitus vuonna 2020 oli noin 1 % verrattuna rahoitusyhtiöistä nostettuihin yrityslainoihin.

Vuonna 2020 suomalaiset yritykset saivat joukkorahoitusalustojen kautta rahoitusta 199 miljoonaa euroa. Tästä 62 % oli lainamuotoista ja 37 % sijoitusmuotoista joukkorahoitusta. Hyödyke- ja vastikemuotoinen joukkorahoitus sekä vertaislainatoiminta on Suomessa vähäistä.

Joukkorahoituksen kasvu Suomessa johtuu erityisesti sijoitusmuotoisen joukkorahoituksen yleistymisestä. Suomen Pankin tilastojen mukaan suomalaiset yritykset saivat n. 74 miljoonan euron arvosta sijoitusmuotoista joukkorahoitusta vuonna 2020, mikä on 27 % enemmän kuin vuonna 2019. Vaikka onnistuneiden sijoitusmuotoisten joukkorahoituskierrosten määrä pieneni, niin yritysten saama keskimääräinen rahoitus kasvoi. Yritykset saivat keskimäärin 1,9 miljoonan euron arvosta pääomaa sijoitusmuotoisen joukkorahoituksen kautta vuonna 2020.

Lainamuotoinen joukkorahoitus on suomalaisyritysten tärkein joukkorahoituksen lähde, vaikka sen osuus on vähentynyt. Suomen Pankin mukaan lainamuotoista joukkorahoitusta välitettiin yrityksille 124 miljoonaa vuonna 2020, mikä on 9 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2019. Onnistuneita rahoituskierroksia toteutettiin noin 11 200, ja keskimääräinen laina oli noin 11 000 euroa.

Hyödyke- ja vastikemuotoisten joukkorahoitusten määrä kasvoi hieman vuonna 2020, mutta on pientä. Suomessa välitettiin noin yhden miljoonan edestä hyödykemuotoista joukkorahoitusta vuonna 2020, onnistuneita rahoituskierroksia oli lähes 180 ja rahoituksen keskimääräinen arvo oli 5 700 euroa.

Vertaislainamarkkinat supistuivat Suomessa vuonna 2020 koronapandemian ja korkokaton myötä. Vertaislainayritysten määrä Suomessa väheni, kun yritykset muuttivat tai lopettivat liiketoimintaansa.

Joukkorahoituskampanja

Joukkorahoituskampanjalla kerätään rahoitusta oman hankkeen tai investoinnin toteuttamiseksi. Onnistunut kampanja edellyttää hyvää suunnittelua ja viestintää. Vinkkejä kampanjan toteuttamiseksi saa netistä ja muilta joukkorahoitusta keränneiltä yrityksiltä. 

Joukkorahoituskampanja aloitetaan tekemällä suunnitelma, missä budjetoidaan ja aikataulutetaan hanke. Tämän jälkeen toteutetaan varsinainen kampanja. Erityisen tärkeää joukkorahoituskampanjan onnistumiselle on näkyvyys, eli on tärkeää tavoittaa hyvällä sijoittajatarinalla ne potentiaaliset tahot, jotka innostuisivat rahoittamaan kampanjaa. Hyvän viestinnän lisäksi kampanjan ajoitus on tärkeää.

Joukkorahoitusalustat

Joukkorahoitusalustoja on useita ja ne eroavat toisistaan muun muassa rahoitusmuodon ja sijoituskohteen suhteen. Yrityksen kannattaa vertailla eri alustoja ja etsiä alusta, joka on sille sopivin.

Yrityksen tulisi huomioida joukkorahoitusalustan luotettavuus ja vakavaraisuus, alustan rooli hankkeessa (passiivinen välittäjä vai asiantuntija-apu tarvittaessa) sekä mitä kaikkea se vaatii rahoitushankkeen avaamiseksi. Alustan perimät maksutkin vaihtelevat. Maksu on joko kiinteä tai alusta ottaa tietyn osuuden tuotosta. 

Joukkorahoitusalustaa valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, millaisia hankkeita alustalla on aiemmin ollut ja miten ne ovat menestyneet. On aina turvallisempaa valita jo toimintansa vakiinnuttanut joukkorahoitusalusta ja sellainen, jolla luvat on kunnossa.

Yrityslaina voi olla joukkorahoitusta järkevämpi keino

Vaikka monelle pk-yritykselle joukkorahoitus voi olla keino saada lisärahoitusta, on yrityslaina monesti varteenotettavampi tapa rahoittaa yrityksen toimintaa. Ensinnäkin joukkorahoitusta haettaessa ei voi tietää, onnistuuko rahoituskierros ja saadaanko tavoiteltava summa kasaan. Lisäksi joukkorahoitus on melko työläs ja hidas prosessi erityisesti tilanteissa, missä yritys tarvitsee rahoitusta nopeasti.

Vakuudetonta yrityslainaa voivat hakea sekä pienet että suuret yritykset erilaisiin yrityksen menoihin. Myös uudet yritykset voivat hakea lainaa 2 000–100 000 euroa.

Vakuuksia ei yrityslainaan vaadita, mutta takaaja vaaditaan. Alle 20 000 euron lainoissa yksi takaaja riittää, kun taas yli 20 000 euron lainoja tulee olla takaamassa kaksi henkilöä. Takaajan tulee olla yrityksen vastuuhenkilö, kuten toimitusjohtaja tai hallituksen jäsen.

Edullinen yritysluotto löytyy kilpailuttamalla laina

Edullisin yritysluotto löytyy kilpailuttamalla lainat, jolloin voi vertailla eri luottoyhtiöiden lainatarjouksia. Etuan kautta yrityslainan kilpailuttaminen on helppoa ja yhdellä hakemuksella lainatarjouksia saa useammalta pankilta ja rahoitusyhtiöltä.

Lainatarjouksien pyytäminen on ilmaista, eikä lainan hakeminen velvoita mihinkään. Lainatarjoukset saatuasi voit vertailla eri lainavaihtoehtojen korkoja ja muita kuluja ja valita parhaan lainan yrit

Kilpailuta yritysluotto jo tänään!

Lue lisää:

Yritysrahoitus onnistuu helposti verkon kautta – näin haet yritykselle lainaa netissä . Muista myös kokeilla yrityslainalaskuria!

Käyttöehdot päivittyvät: Uudet käyttöehdot 1.5.2022 alkaen »