Moni suomalainen ostaa tuotteita Black Fridayna. Kuluttaja voi kuitenkin pettyä, sillä alennukset jäävät usein toivottua pienemmiksi ja osalla tuotteista hinnat jopa nousevat.
Black Friday -ostoksilla kannattaa vertailla hintoja ja etsiä alin mahdollinen hinta, eikä keskittyä vain alennusprosenttiin. Tuotteiden hintoja voidaan nimittäin vaihdella nopeasti tavoitteena saada alennusprosentit näyttämään mahdollisimman suurilta.
Hintaopas selvitti mustan perjantain vaikutusta palvelussa oleviin hintoihin. Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan Black Friday -tarjoukset ja tutkimuksessa mukana oli tuotteen hinta viikkoa ennen Black Fridayta ja hinta kampanjan aikana.
Hintaoppaan mukaan viime vuonna 8 prosenttia tuotteista oli alennuksessa. Keskimääräinen alennusprosentti oli 16 %. Hinta nousi 15 prosentilla suosituimmista tuotteista.
Matkapuhelimien tuotekategoriassa 20 prosentissa tuotteista hinnat nousivat viime vuoden Black Fridayna ja 42 prosentissa tuotteista hinnat laskivat, kun hintoja verrattiin tavalliseen perjantaihin.
Elektroniikkaa ostetaan eniten
Viime vuonna 45 prosenttia suomalaisista teki ostoksia Black Fridayna, ja yleisin kulutettu rahamäärä oli 50–100 euroa. Elektroniikkaa ostettiin eniten, mutta myös vaatteita sekä urheilu- ja ulkoilutuotteita.
Tänä vuonna suurin osa suomalaisista, aikoo ostaa tuotteita Black Fridayna. Tutkimukseen vastanneiden joukosta läytyy myös ostosjuhlaan kriittisesti suhtautuvia. 26 prosenttia vastaajista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostokset väliin kestävyys- ja ympäristösyiden takia. Monet vastaajista pitävät myös tärkeänä sitä, että ostetulla tuotteella on ympäristömerkki tai se on valmistettu vastuullisesti.
Etua.fi-lainapalvelun tavoitteena on helpottaa kuluttajan arkipäivää kodin raha-asioissa. Palvelussa voit kilpailuttaa kulutusluotot, remonttilainat, matkalainat, lainat ilman vakuuksia ja asuntolainat ilmaiseksi.
Lähteet: Hintaopas.fi, Talouselämä