Turvallinen verkko-ostaminen – näin vältyt verkkokaupan ikäviltä yllätyksiltä

|
Neuvot turvalliseen verkko-ostamiseen

Suomalaiset ostavat tuotteensa yhä useammin verkkokaupasta. Lue tästä neuvot turvalliseen verkko-ostamiseen ja mahdollisiin palautus- ja ongelmatilanteisiin.

Verkko-ostaminen yleistyy nopeasti. Suomalaiset ostivat koti- ja ulkomaisista verkkokaupoista tuotteita 4,5 miljardilla eurolla vuonna 2019. Vuodelle 2020 verkkokaupan kasvuksi ennustetaan 11 prosenttia. Verkko-ostaminen on tullut jäädäkseen.

Tavallisimpia verkossa ostettavia asioita ovat viihde-elektroniikka, vaatteet, kengät, matkat, liput, kauneudenhoitotuotteet ja kirjat. Myös ruoan verkkokauppa kasvaa nopeasti.

Verkko-kaupan kasvaessa valitettavasti myös vaara joutua huijauksen kohteeksi kasvaa. Ja vaikka ei tulisikaan huijatuksi, niin pettymyksiä voi tulla esimerkiksi toimitusajoissa tai virhetilanteissa. Verkkokaupoissa ei pidäkään toimia hätäisesti, vaan perehtyä mm. sopimusehtoihin ennen tilaamista.

Jotta välttyisi ikäviltä yllätyksiltä verkko-ostoissa, kannattaa pitää mielessä seuraavat seikat.

Turvallisen verkko-ostamisen perusasiat

1. Pidä verkkokauppaan käyttämäsi laitteen tietoturva ajan tasalla.

Ostokset kannattaa tehdä omalla laitteella eikä esimerkiksi kirjaston koneella.

2. Varmista, että verkkokauppa käyttää salattua yhteyttä.

Tämän voi tunnistaa verkko-osoitteen vieressä näkyvästä lukon kuvasta ja osoiterivin alussa olevasta https://-merkinnästä.

3. Tarkista yrityksen tiedot.

Verkkokaupan sivustolla täytyisi ilmetä yrityksen nimi, puhelinnumero, osoite, kotipaikka ja asiakaspalvelun tiedot. Poistu sivuilta, jos yhteystietona on vain sähköpostiosoite.

Luotettavien verkkokauppojen sivuilla kerrotaan selkeästi yritys- ja yhteystiedot, tuote- ja hintatiedot, sopimus- ja toimitusehdot, mahdolliset takuut, tietojen käsittely, maksutavat ja peruutusoikeudet.

4. Googlaa muiden kokemuksia verkkokaupasta, jos kyseessä on sinulle ennestään tuntematon kauppa.

5. Lue sopimusehdot sekä tarkista palautusoikeus ja toimitusaika ennen tilauksen tekoa. 

Verkkokaupan peruuttamisaika vaihtelee maittain. Suomessa verkkokauppaoston voi peruttaa ja tavaran palauttaa 14 päivän ajan, EU-alueella vähintään 7 työpäivän ajan. Kaikkia tavaroita peruuttamisoikeus ei kuitenkaan koske. Esimerkiksi personoituja tuotteita ei voi palauttaa.

Jos tilausehdoissa ei ole kerrottu ilmaisesta palautusoikeudesta, täytyy palautuskulut maksaa itse. Myyjälle täytyy myös tehdä peruutusilmoitus. Ei siis riitä, että jättää paketin noutamatta.

Jos haluaa tuotteen tiettyyn aikaan mennessä, kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Viikon sijaan toimituksessa voi vierähtää viikkoja, etenkin korona-aikana ja joulusesonkina. Kotimaisenkin verkkokaupan toimitukset voivat ruuhkan takia viivästyä.

6. Tarkista, sisältääkö hinta verot ja toimituskulut.

Alun perin halpa tuote voi muodostua odotettua kalliimmaksi arvonlisäveron ja tullimaksujen vuoksi.

Verkkokauppahintojen kohdalla kannattaa muutenkin käyttää tervettä järkeä. Joskus poikkeuksellisen halpa hinta voi myös olla vihje huijauksesta tai tuoteväärennöksestä, etenkin merkkituotteiden kohdalla.

7. Tarkista tullaus, jos tilaat EU:n ulkopuolelta

Ulkomaisista verkkokaupoista ostaessasi selvitä myös, täytyykö lähetys tullata. Tavaran tilausmaa tai verkkokaupan sijaintimaa ei ole ratkaiseva tekijä siinä, joutuuko maksamaan nettiostoksista tullia. Ratkaisevaa on, mistä lähetys toimitetaan ja toimitetaanko lähetys tullaamattomana. Jos lähetys toimitetaan EU:n ulkopuolelta, se on yleensä tullattava. 

Tullin mukaan, jos lähetyksen arvo ilman kuljetuskustannuksia
– on alle 22 euroa, lähetystä ei tarvitse tullata
– on yli 22 mutta enintään 150 euroa, täytyy maksaa arvonlisävero, mutta ei tullia
– ylittää 150 euroa, lähetys täytyy tullata ja siitä täytyy maksaa arvonlisävero ja tulli.
(Tiedot perustuvat Tullin tietoihin 11/2020).

Tullin sivuilla on yksityiskohtaiset tiedot siitä, miten paljon tullia maksetaan sekä miten tullaus tehdään.

8. Varmista maksamisen turvallisuus

Verkko-ostoksen maksamisvaiheessa kannattaa vielä varmistaa verkkosivun turvallisuus. Varmista myös, että olet oikealla sivulla etkä kaupanteon aikana ole vahingossa ajautunut toiselle sivulle.

Luotettavat verkkokaupat käyttävät salattua yhteyttä, joka ilmenee siis osoitekentässä lukon kuvalla ja merkinnällä https://”. Älä koskaan luovuta maksutietoja salatun yhteyden ulkopuolella. Verkkokauppa, pankki tai luottokorttiyhtiö ei kysy maksutietoja puhelimitse tai sähköpostilla.

9. Päätä maksutapa

Myös maksutapoihin on syytä kiinnittää huomiota. Tärkeää on, että tuotteen voi maksaa muutenkin kuin pankkisiirrolla. Yleisimmät maksutapavaihtoehdot verkkokaupoissa ovat pankkisiirto, luottokortti tai maksunvälityspalvelu, esimerkiksi PayPal-maksu.

Pankkisiirrolla maksettaessa riski menettää rahat on kaikkein suurin, jos tuotetta ei toimitettakaan. Luottokortti on pankkisiirtoa parempi vaihtoehto. Monet luottokorttiyhtiöt suojaavat asiakkaita verkkokaupoissa, jos esimerkiksi yritys on jättänyt tilauksen toimittamatta. luottokorttiyhtiöiden korvausperiaatteet voivat kuitenkin vaihdella.

Ulkomaisissa verkkokaupoissa asioiva käyttää yhä useammin netissä olevia maksuvälityspalveluja kuten PayPalia. Myös maksunvälityspalvelujen ehdot vaihtelevat, joten näihinkin on hyvä tutustua ennalta ja käyttää vain isoimpia palveluja.

Tunnetuimpia maksuvälityspalveluja on PayPal, mikä on maailmanlaajuinen nettimaksuverkko. Siinä siirretään ostoksen suuruinen summa rahaa omalta pankkitililtä myyjän PayPal-tilille. Omia pankki- ja luottokorttitietoja ei luovuteta myyjälle.

10. Säilytä maksu- ja tilaustiedot

Mahdollisissa ongelmatilanteissa sinun täytyy todistaa, mitä olet tilannut ja millä ehdoin, joten tallenna verkko-ostokseen liittyvät asiakirjat. Verkko-ostoksesta kannattaa siis säästää tilaustiedot, tilausvahvistus ja kaupan ehdot.

Mitä tehdä, jos tilaus ei saavu?

Jos tilausta ei saavu, tarkista sopimusehdoista toimitusehdot. Jos toimitusaikaa ei ole sovittu, tulisi ostos saada viimeistään 30 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Jos tilaus ei saavu sovittuna aikana, tee kirjallinen reklamaatio myyjälle ja ilmoita milloin viimeistään odotat toimitusta. Jos ostos ei edelleenkään saavu määrittämäsi ajan kuluessa, voit purkaa sopimuksen ja vaatia kauppahinnan palautusta.

Kaikissa verkko-ostokseen liittyvissä ongelmissa kannattaa olla ensin yhteydessä myyjään ja pyrkiä ratkaisemaan asia tämän kanssa.

Jos asia ei selviä omin päin, ongelmatilanteissa voi kääntyä suomalaisten verkkokauppojen kohdalla Kilpailu- ja Kuluttajaviraston puoleen (www.kkv.fi). Jos verkkokauppa sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen (www.ecc.fi).

Mieti rahoitusta jo etukäteen ja kilpailuta laina

Ostoksen rahoitusta on järkevä miettiä etukäteen. Jos tarvitset rahoitusta isoja hankintoja varten, kannattaa pyytää lainatarjous jo ennakkoon. Saadun lainatarjouksen ehtoja voi verrata osamaksun tai luottokorttimaksun ehtoihin. Kilpailutettu kulutusluotto voi olla kokonaiskustannuksiltaan halvempi kuin luottokortin tai kauppojen tarjoamien osamaksujen lainakulut.

Helpoiten lainankilpailutus tapahtuu täyttämällä hakemus tästä
Hakemus on ilmainen eikä sido mihinkään.

Lue myös: Lainaa voit hakea kätevästi myös etänä – näin teet lainahakemuksen netissä

Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi), Euroopan kuluttajakeskus Suomessa (ecc.fi), FiCom ry., Tulli