Joulunajan kulutus – Näin paljon suomalainen aikoo käyttää rahaa jouluna

|
Joulunajan kulutusta selvitettiin jokavuotisella kyselyllä.

Suomalaisten joulunajan kulutusta selvitettiin jokavuotisella kyselyllä. Tutkimuksen mukaan suomalaiset aikovat käyttää yhtä paljon rahaa vuoden 2021 jouluun kuin viime vuonna. Joululahjoihin ja jouluun kuluu tänä vuonna keskimäärin 564 euroa aikuista kohden, kun viime vuonna kulutettiin keskimäärin 531 euroa.

Joululahjoihin suomalaiset kertovat käyttävänsä keskimäärin 341 euroa, mikä on 14 euroa enemmän kuin viime vuonna. Jouluruokiin puolestaan kuluu keskimäärin 224 euroa, mikä on 20 euroa enemmän kuin viime vuonna, ilmenee Nordean teettämästä kyselytutkimuksesta.

Suomalaisten suosikkijoululahjat ovat edelleen kirjat, makeiset, vaatteet, lelut ja lahjakortit. Naiset ostavat lahjaksi useammin vaatteita ja miehet puolestaan elektroniikkaa.  Lisäksi naiset suosivat lahjoina palveluita tai aineettomia lahjoja miehiä useammin.

Vuoden 2021 kyselyssä 74 prosenttia kertoi rahoittavansa joulun säännöllisillä tuloilla. Säästöjen osuus on hieman kasvanut vuodesta 2020, jolloin 24 prosenttia ilmoitti rahoittavansa joulun säästöihin kertyneellä rahalla. Vuonna 2021 vastaava luku on 27 prosenttia.

Huoli ilmastonmuutoksesta ei vaikuta jouluostoksiin

Kyselyssä selvitettiin myös, miten ilmastonmuutos vaikuttaa suomalaisten joulunajan ostoksiin. Suurin osa kyselyyn vastanneista (57 %) kertoo, että ilmastonmuutos ei vaikuta mitenkään heidän joulunajan kuluttamiseensa.

Huoli ilmastonmuutoksesta ilmenee lähinnä nuorempien kuluttajien käyttäymisessä. Noin puolet nuorista aikuista (18-34 vuotiaat) kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikusta heidän jouluostoksiinsa.  

Koko väestöstä noin 40 prosenttia huomioi ilmastonmuutoksen jouluostoksissa. Tämä ilmenee ympäristöystävällisempien lahjojen ostona, aineettomien lahjojen tai palvelujen suosimisena, käytettyjen lahjojen antamisena tai lahjojen vähentämisenä ylipäätään.

Lähes puolet (48 %) kyselyn vastaajista ilmoittaa, että joko on antanut tai voisi kuvitella antavansa joululahjaksi käytettyjä tuotteita.  Yksi neljästä (23 %) on jo aikaisemmin antanut joululahjaksi käytettyjä tuotteita.

Sekä koronapandemia että ilmastonmuutos on vaikuttanut pienen osan joulunajan matkustussuunnitelmiin pysyvästi. 15 prosenttia vastaajista ilmoittaa suosivansa pysyvästi kotimaanmatkailua jouluna koronapandemian vaikutuksen vuoksi. 10 prosenttia kertoo ilmastonmuutoksella olevan sama vaikutus heidän suunnitelmiinsa.

Joulukuussa kulutetaan eniten

Joulu on selvästi kallein juhlapyhä suomalaisten mielestä. Ruokiin, lahjoihin, kuusiin ja koristeisiin käytetään paljon enemmän rahaa kuin muina juhlapyhinä tai juhlina. Lapsiperheillä luonnollisesti kuluu rahaa muita enemmän.

Joulukuu on myös vuoden tärkein myyntikuukausi suomalaisille kaupoille. Kaupan liiton mukaan suomalaiset kotitaloudet käyttivät joulukuun ostoksiin keskimäärin 1810 euroa viime vuonna. Tämä on noin 300 euroa koko vuoden kuukausikeskiarvoa enemmän.

Vaikka joulukuun suhteellinen merkitys päivittäistavarakaupassa on vähentynyt 2010-luvulla, joulukuu on edelleen ylivoimaisesti suurin myyntikuukausi ruokakaupoille ja marketeille. Tavarataloille ja monille erikoiskaupan aloille joulumyynnin onnistuminen on elintärkeää.

Kaikkinensa joulukaupan odotetaan kasvavan tänä vuonna viime vuoteen verrattuna.

Lähteet: Nordea, Kaupan liitto, LähiTapiola